החלפת אלטרנטור
לא תמיד צריך להחליף אלטרנטור, הרבה פעמים אפשר רק לשפץ את האלטרנטור הקיים ברכב. אבל כשעלויות שיפוץ האלטרנטור גבוהות מדי ולא משתלם לתקן או כשלא ניתן להשיג את החלקים המקורים של האלטרנטור – אז האפשרות הטובה ביותר היא להחליף את האלטרנטור באחד אחר. אבל מה בכלל התפקיד של האלטרנטור? מהן התקלות הנפוצות בו? אילו אפשרויות קיימות בהחלפת אלטרנטור וכמה זה יעלה לכם? כל ההסבר על החלפת אלטרנטור במדריך המקוצר שנביא מיד:
מתי צריך להחליף אלטרנטור לרכב?
נתחיל מהסבר קצרמה זה בכלל אלטרנטור ומה תפקידו: האלטרנטור ברכב מתפקד כסוג של מטען לבטריה. הכוונה היא שהמצבר הוא הבטריה – הוא מאפשר לכם להדליק את הפנסים, הרדיו, המזגן וכל שאר החשמל ברכב. אבל כדי שהוא יוכל לעשות את זה, הוא בעצמו צריך הטענה – וזה בדיוק התפקיד של האלטרנטור, להטעין את המצבר בזמן הנסיעה. כל זמן שהרכב דלוק, המצבר נטען ומתמלא על ידי האלטרנטור.
ואיך האלטרנטור מקבל חשמל שאלתם את עצמכם ? האלטרנטור מופעל באמצעות המנוע על ידי רצועה שמחברת ביניהם. כשהמנוע מופעל, הרצועה מסתובבת ומסובבת את האלטרנטור. האלטרנטור מקבל את הכוח הסיבובי, והופך את האנרגיה המכאנית לחשמלית. בכך הוא מייצר מתח שנע בין 13.5v ל14.5 , מספק חשמל במהלך הנסיעה ומטעין את המצבר.
לאלטרנטור יש מספר סיבות שבגללם יידרשו מאיתנו להחליף, לתקן או לשפץ אותו:
- תקלה בווסת (רגולטור) האלטרנטור.
לאלטרנטור יש ווסת (רגולטור) שהתפקיד שלו הוא לווסת את כמות הזרם החשמלי שמגיע ממנו למצבר. לאורך הנסיעה הוא מטעין את המצבר, ואם מופעלות מערכות חשמליות נוספות הווסת (רגולטור) יודע לתת פקודה לאלטרנטור שיספק עוד חשמל, ובמידה ואין פעילות של מערכות נוספות הוא יודע להפחית את ההספק כדי לחסוך דלק. תקלה בווסת (רגולטור) של האלטרנטור יכולה להוביל או לחוסר טעינה בכלל שתחליש את המצבר באופן מיידי או לטעינת יתר. טעינת יתר היא מצב בעייתי, כי המשמעות שלה היא הזרמה של מתח חשמלי גבוה מדי למצבר, דבר שיכול לגרום נזק למצבר ולמערכות חשמליות נוספות ברכב.
איך תדעו שקיימת טעינת יתר? לרוב יהיה קשה לדעת, אבל אם אורות הרכב שלכם מרצדים, מהבהבים או שהופכים פתאום לחזקים מאוד, זה יכול להיות סימן לטעינת יתר ובמצב כזה יש לכבות את הרכב במקום ולהגיע למוסך.
- רצועת אלטרנטור קרועה
רצועת האלטרנטור, זו שמחברת בין המנוע לאטרנטור, נוטה במשך הזמן להתבלות, להתייבש ולהישחק, ולכן צריך לבדוק אותה בכל טיפול לרכב ולהחליף אותה בזמן. במידה ולא עושים את זה, הרצועה תיקרע, והאלטרנטור לא יעבוד. אלטרנטור - תקלות ברכיביים חשמליים באלטרנטור
האלטרנטור מורכב מרכיבים חשמליים רבים שנוטים להתקלקל, וכתוצאה מכך פוגעים בפעילות האלטרנטור, ויגרמו לו לא יעבוד. - הגורם האנושי
יש תקלות באלטרנטור שהגורם להן הוא דווקא בעל הרכב. אנשים רבים, ישראלים במיוחד, נוטים לחפש פיתרון תקלות מהיר ומיידי, ובמקרה של האלטרנטור זה יכול לגרום לנזק. כך למשל, נניח שהייתם נחמדים וניסיתם לעזור לאדם אחר להניע את הרכב שלו עם כבלים, אבל חיברתם את הכבלים הפוך – כנראה גרמתם נזק לאלטרנטור.
אם אתם חוששים שיש טעינת יתר מהאלטרנטור ותנסו לבדוק ולהזיז דברים בעצמכם, כנראה שתגרמו נזק גדול יותר שיגבה מכם מחיר יקר (תרתי משמע).
הטענת מצבר ברכב
איך תדעו שיש תקלה באלטרנטור?
כשהאלטרנטור תקול הוא לא יטעין את המצבר, ובמצב כזה תידלק לכם נורת המצבר בלוח השעונים – כך תדעו שקיימת בעיה באלטרנטור וכדאי להגיע למוסך חשמלאות רכב.
נורת מצבר ברכב
שיפוץ או החלפת אלטרנטור?
אז הבנתם (אתם או חשמלאי הרכב) שיש תקלה באלטרנטור ולפניכם עומדות שתי אופציות: האחת היא לשפץ אותו, כלומר לתקן את הרכיבים התקולים בו, והשניה היא להחליף אותו.
שיפוץ כולל פירוק של האלטרנטור, תיקון או החלפת חלקים חשמליים בתוכו והבאתו למצב תקין שמאפשר שימוש חוזר בו. בהחלפת אלטרנטור יש שלוש אפשרויות: או להחליף לאחד חדש מהיצרן המקורי, או להחליף לאלטרנטור חדש אבל מיצרן חליפי, או להחליף לאחד משופץ.
ברוב המקרים יהיה עדיף לשפץ את האלטנטור, כי החלפה שלו היא יקרה מאוד ולא תמיד תהיה שווה את המחיר. אם השיפוץ מורכב, העלות גבוהה, או שלא ניתן להשיג את הרכיבים החשמליים שדורשים תיקון, נפנה להחלפת אלטרנטור. בהחלפה, עדיף שזה יהיה לאלטרנטור מקורי ומשופץ, כי העלויות של אלטרנטור חדש ומקורי גבוהות, והאיכות של חדש מיצרן חליפי לעיתים תהיה ירודה.
החלפת אלטרנטור – מחירים מומלצים
חשוב לדעת שהפער במחירים יכול לנבוע מסוג התקלה אך בעיקר מסוג הרכב. ברכבי דיזל עלות האלטרנטור תהיה גבוהה יותר, גם אם מדובר באלטרנטור זהה לחלוטין לרכב זול.


אלטרנטור משופץ מקורי יכול לנוע בין – 350₪ ל650₪ בדגמים הפופולריים