אם שמעתם את המונח "אלטרנטור" בעבר, אתם בוודאי יודעים שזה חלק מהותי מהרכב שלכם. אבל מה בעצם עושה אלטרנטור ? במילים פשוטות, האלטרנטור שלך שומר על סוללת המכונית שלך טעונה, ומאפשר לך להדליק את המכונית ולהשתמש באביזרים אלקטרוניים כגון פנסים ורדיו.אם אתה נתקל בבעיות באלטרנטור לרכב , ייתכן שתגלה שהמכונית שלך לא תתניע או תישאר דולקת יותר מכמה דקות. עם זאת, לפני שזה יקרה, סביר להניח שתתקל באחד או יותר משבעת הסימנים הללו של אלטרנטור לא תקין7 סימנים של אלטרנטור כושל.1. אורות עמומים או בהירים מדי
כאשר אלטרנטור מתחיל להיכשל, הוא מספק מתח לא עקבי לאביזרים האלקטרוניים שלך. בדרך כלל, זה לוקח צורה של ציוד נמוך או בעל ביצועים מוגזמים, כגון פנסים עמומים מדי או בהירים במיוחד. אתה עלול גם לחוות אורות מהבהבים או אורות שעוברים בצורה לא יציבה מבהיר לעמעום ולהיפך.2. סוללה מתה
לפעמים סוללה מתה היא רק סוללה מתה – היא הגיעה לסוף חייה לאחר כמה שנים של שימוש – או שאולי בטעות השארת את הפנסים דולקים כל הלילה. במקרים אחרים, לעומת זאת, סוללה מתה יכולה להיות סימן לכך שהאלטרנטור שלך אינו תקין.אלטרנטור גרוע לא יטעין מספיק את המצבר בזמן שהמנוע פועל, מה שגורם לטעינה להתרוקן מהר מהרגיל. דרך אחת לבדוק אם הבעיה קשורה לסוללה או לאלטרנטור היא להניע את המכונית . אם אתה מתניע את המכונית שלך והוא ממשיך לפעול, ייתכן שיהיה צורך להחליף את הסוללה שלך בקרוב. עם זאת, אם אתה מתניע את המכונית והיא מתה שוב זמן קצר לאחר מכן, ייתכן שהאלטרנטור שלך לא מקבל מספיק חשמל לסוללה.3. אביזרים איטיים או פגומים
אלטרנטור שאינו מספק מספיק חשמל לאלקטרוניקה של המכונית שלך גורם לרוב לאביזרים איטיים או לא עובדים. אם אתה מבחין שלחלונות שלך לוקח יותר זמן מהרגיל להתגלגל למעלה או למטה, או אם מחממי המושבים שלך מרגישים "כבויים", או אפילו אם מד המהירות שלך ומכשירים אחרים מתחילים להשתולל, ייתכן שיש לך בעיה באלטרנטור.לרכבים מודרניים רבים יש גם רשימת עדיפות של ציוד שתוכנת במכונית שאומרת למחשב המשולב היכן לנתק תחילה את החשמל אם האלטרנטור אינו מספק מספיק חשמל. בדרך זו, אם אתה נוהג עם אלטרנטור כושל, תאבד את החשמל לרדיו שלך (או אביזרים לא חיוניים אחרים) לפני שתאבד את החשמל לפנסים.4. בעיות בהתחלות או עצירה תכופה
כפי שהוזכר קודם לכן, בעיות בהתנעת המנוע שלך עשויות לגרום לכך שהאלטרנטור שלך לא מצליח לטעון את הסוללה . משמעות הדבר היא שכאשר תסובב את המפתח בהצתה, כל מה שתשמע הוא צליל נקישה במקום גרגר המנוע שלך.מצד שני, אם המכונית שלך נעצרת לעתים קרובות בזמן נסיעה, זה עשוי להיות סימן שהמצתים לא מקבלים מספיק כוח מהאלטרנטור כדי לשמור על המנוע פועל5. קולות נהמה או יבבה
מכוניות משמיעות המון צלילים מוזרים – חלקן אינן מזיקות בעוד שאחרות יכולות להעיד על בעיות מכניות חמורות. אם אי פעם תשמע קולות נהמה או יבבות שמגיעים מתחת למכסה המנוע, עלולות להיות לך בעיות באלטרנטור, שאותן יש לבדוק על ידי איש מקצוע בהקדם האפשרי.צליל נהמה או יבבה זה מתרחש כאשר החגורה המסובבת את הגלגלת של האלטרנטור לא מיושרת או מתחככת בצד הגלגלת. ייתכן שתשמע את הצליל הזה גם אם המסבים המסובבים את גל הרוטור מתקלקלים.6. ריח של גומי בוער או חוטים
ריח רע של גומי או חוטים בוערים עלול להצביע על כך שחלקים מהאלטרנטור שלך מתחילים להתבלות. מכיוון שרצועת ההינע של האלטרנטור נמצאת במתח וחיכוך מתמידים – ובגלל שהיא קרובה למנוע החם – היא עלולה להתבלות עם הזמן ולפלוט ריח לא נעים של גומי בוער .באופן דומה, אם האלטרנטור שלך מטופל יתר על המידה או אם יש לו חוטים בלויים או פגומים, אתה עלול להריח ריח שריפה הדומה לשריפה חשמלית. אלטרנטור עמוס מדי מנסה לדחוף יותר מדי חשמל דרך החוטים שלו, וגורם להם להתחמם בצורה לא בטוחה. חוטים פגומים יוצרים גם התנגדות לזרימת החשמל, מה שגורם לחוטים להתחמם ולפלוט ריח רע.7. נורית אזהרה על סוללה על מקף
כאשר נורית האזהרה של הסוללה קופצת על לוח המחוונים, זה בדרך כלל לטעות כבעיה ספציפית לסוללה. עם זאת, נורית האזהרה של הסוללה מצביעה על כך שיכולה להיות בעיה במערכת החשמל הרחבה יותר של המכונית שלך, כולל האלטרנטור.אלטרנטורים מתוכננים לעבוד במתח מסוים, בדרך כלל בין 13-14.5 וולט. אם האלטרנטור שלך כושל, המתח שלו עלול לרדת מתחת לקיבולת, ולגרום לנורת האזהרה של הסוללה להופיע על המחוונים שלך. באופן דומה, נורית הסוללה תופיע גם אם האלטרנטור חורג ממגבלת המתח שלו, בהתאם לכמות המתח שהוא נתון בו.בהתאם לעומס החשמלי מהאביזרים של המכונית שלך (פנסים, מגבים, רדיו וכו'), ייתכן שתראה את נורית האזהרה של הסוללה מהבהבת וכבויה כאשר האלטרנטור משתנה פנימה ומחוץ לקיבולת המתח המיועדת שלו. למרות שזה עשוי להיראות כמו מטרד קל, עדיף להביא את המכונית שלך לבדיקת אלטרנטור במקום להיתקע בצד הדרך.