בעיות אלטרנטור נחשבות לאחת מבעיות הרכב החמורות יותר.
הסיבה העיקרית היא שברגע שהם מופיעים, ניתן להשאיר את המכונית ללא חשמל מה שהופך אותה לחסרת תועלת כמעט.
האלטרנטור לעיתים רחוקות יאכזב אותך בהתראה של רגע. זה בדרך כלל תהליך הדרגתי, כך שהבחין בתסמינים בזמן יכול להיות ההבדל בין נסיעה בטוחה לבין להישאר תקוע.
מאמר זה מקווה לעזור לך לזהות את הבעיות הללו בזמן ולמנוע נזק נוסף ועלות מיותרת.
בסוף המאמר תוכלו לקרוא גם על הסיבות הנפוצות לבעיות באלטרנטור וכן כיצד ניתן להימנע מהן.
אם אתה רוצה לראות כיצד לפתור בעיות אלטרנטור, לחץ כאן למאמר נפרד בנושא זה.
אלטרנטור-איך זה עובד?
אלטרנטור הוא גנרטור של זרם חילופין אשר מונע מכוח המנוע דרך חגורת הסרפנטין.
אבל איך גנרטור של זרם חילופין (AC) מספק למכונית חשמל כאשר לרכב יש התקנת זרם ישר (DC)?
ובכן, קבוצה של דיודות בתוך האלטרנטור (המכונה מיישר הדיודה או גשר הדיודה) הופכת לזרם חלופי לזרם ישר, מה שמאפשר לאלטרנטור להיות למעשה מחולל של זרם ישר.
חתיכת פלא הנדסי, לדעתי שכן הוא משלב את העיצוב החזק והאמין של גנרטור AC והופך אותו לחלק בלתי נפרד מהתקנה DC.
האלטרנטור חולל מהפכה באספקת החשמל במכוניות והפך את גנרטורי DC הישנים והבלתי אמינים (הידועים יותר בתור מכונות דינמו) מיושנים.
זו הגדרה בקצרה. אם אתה מעוניין בהגדרה מפורטת יותר, לחץ כאן להסבר מצוין בוויקיפדיה.
מה שחשוב עוד יותר, אתה יכול לראות שם את כל חלקי האלטרנטור כדי שתוכל לקבל מושג טוב יותר מה עלול לגרום לבעיות באלטרנטור.
כיצד לאבחן בעיות באלטרנטור?
מכונית-מתנע-בדוק-אלטרנטור-מתח
לאחר שראית סימנים מוכיחים שיש לך בעיות באלטרנטור (אורות מהבהבים, נורית אזהרה של סוללה נדלקת או אחרת), הדרך הטובה ביותר להתחיל בפתרון בעיה זו היא לבדוק את פלט מתח האלטרנטור.
זה נעשה עם מולטימטר.
אתה לא חייב להשתמש במולטימטר אם יש לך בעיות אלטרנטור מסוג מכני (גלגלות, מיסבים או אחר).
בעיות מסוג זה יבואו לידי ביטוי בדרכים ברורות אחרות (רעש שחיקה או צריחה, ניתוק חגורת הנחש או אחר).
עם זאת, זה יהיה שימושי גם במצב זה, מכיוון שתצטרך לבדוק את פלט המתח לאחר ביצוע התיקון.
על ידי בדיקת פלט מתח האלטרנטור, תדע בוודאות אם האלטרנטור "אשם".
תפוקת המתח המתאימה היא מ-13.5 וולט מינימום ל-14.5 וולט מקסימום.
אם אתה רוצה ללמוד כיצד לבצע בדיקת מתח אלטרנטור במכונית שלך, לחץ כאן למאמר נפרד בנושא זה או צפה בסרטון הדרכה בערוץ You Tube שלנו.
10 הבעיות הנפוצות ביותר של אלטרנטור
(פעם נוספת, אם אתה רוצה לראות כיצד לפתור את בעיות האלטרנטור הנמוכות יותר, לחץ כאן למאמר נפרד.)
הבעיות הנפוצות ביותר באלטרנטור יהיו:
1. נורית אזהרת הסוללה נשארת דולקת לאחר התנעת המכונית
אלטרנטור-בעיות-סימפטומים-גורמים-פתרון
ברגע שאתה מתניע את המכונית, נורית הסוללה לא נכבית. במקום זאת הוא נשאר דולק כל הזמן, זוהר לחלוטין.
2. נורית אזהרה לסוללה עמומה (בקושי נראית אך קיימת לאחר התנעת המכונית)
כאשר המכונית מופעלת, נורית האזהרה של המצבר כמעט נכבית אך ממשיכה להאיר בצורה עמומה. זה יכול להיות בקושי נראה או כמעט מואר במלואו.
במקרים מסוימים הוא עשוי לכבות אם תגבירו את המנוע בסיבוב. אחרת זה יישאר ככה כל הזמן .
3. נורית אזהרה לסוללה לא נדלקת בכלל
נורת אזהרה-אלטרנטור-בעיות-סוללה
כשמסובבים את מפתח ההתנעה, לפני התנעת הרכב, נורית האזהרה לא נדלקת כלל.
גם לא תהיה נורת אזהרה בעת התנעת המכונית.
4. רעש שחיקה מהאלטרנטור
אלטרנטור-בעיות-סימפטומים-גורמים-פתרונות
הרעש נשמע כאילו משהו התפרק מאוד בתא המנוע. שחיקה, צלצול, גריסה הם כולם רעשים שיכולים לנבוע מבעיית אלטרנטור.
5. אורות ראש מהבהבים
אלטרנטור-בעיות-מהבהבים-אורות
כשאתה מדליק את הפנסים והם דופקים כאשר אתה מחזיר את המנוע, (לפנסים אין אלומת איכות קבועה וקבועה) כנראה יש לך בעיה באלטרנטור.
פעימה קטנה היא בסדר והיא קיימת פחות או יותר במכוניות רבות, אבל תנודה חזקה היא רעה.
אחד הסימנים הראשונים והברורים ביותר לבעיה באלטרנטור.
6. שריפה תכופה של נורות פנסים
רכב-נורות-שרפו
מלווה בפנסים מהבהבים היא שריפה מתמדת וחריגה של נורות הפנסים.
אם צריך להחליף את הנורות במרווחים קצרים (כמו פעם בחודש), קחו מולטימטר ובדקו את יציאת מתח האלטרנטור (אם הוא גבוה מדי).
7. חריגות במערכות החשמליות והאלקטרוניות
אלטרנטור-בעיות-חשמליות-אלקטרוניות-בעיות
מתקנים ורכיבים חשמליים ואלקטרוניים תלויים מאוד בהזנה קבועה ונכונה של חשמל.
בעיות אלטרנטור עלולות לגרום לתנודות חזקות של אספקת החשמל לרכיבים אלו.
זה יתבטא בדברים כמו נורית בדיקת מנוע שנדלקת ללא סיבה, מכשירים בלוח השעונים מתפרקים, תקלות באלקטרוניקה וכן הלאה.
אולי החלק הגרוע ביותר בבעיה זו הוא שנהגים רבים מחליפים רכיבים אלקטרוניים יקרים ללא תמורה כאשר כל הבעיה נגרמה למעשה על ידי האלטרנטור.
8. ריח רע הנובע מהמצבר של הרכב (ריח גופרתי, דומה בעיקר לביצים רקובות)
מכונית-סוללה-מסוף-מינוס-מחבר.
אם ריח דמוי גופרית, הדומה לביצים מבושלות רקובות, מגיע מתא המנוע, זה סימן בטוח לבעיות באלטרנטור.
ריח פגום זה נגרם על ידי מצבר המכונית (כלומר האלקטרוליט) אם האלטרנטור מייצר מתח גבוה מדי.
חומצת הסוללה מתחילה "להרתח" בתוך הסוללה וגורמת לאדים המריחים האלה.
בעיה זו די מסוכנת מכיוון שהאדים הללו דליקים.
כמו כן, אם המכונית נוסעת במצב זה למשך תקופה ממושכת, הדבר עלול לגרום לנזק קבוע למצבר המכונית.
9. צליל צווחה מתא המנוע
אלטרנטור-בעיות-רעש חריקות
בניגוד לרעש השחזה, זהו צליל גבוה. מגיע בעיקר מגלגלת אלטרנטור תקועה או מחגורת סרפנטין שחוקה מאוד.
בשני המקרים, צליל הצריחה נגרם מהחיכוך המוגזם בין הגלגלת לחגורה